Cpu

Questions? Suggestions? Need help? Talk about anything related to Yawcam...
Rille

Cpu

Post by Rille »

Ska cpu användningen ligga på 90% på en 733 mhz?
malun
Site Admin
Posts: 1589
Joined: Sun Jan 04, 2004 1:29 pm

Post by malun »

Det låter ju högt. Jag antar att du använder stream-funktionen. Stämmer det? Vad kör du för inställningar? Bildkvalitet och bildstorlek?

Jag har testat lite olika inställningar och CPU användningen varierar mellan 8% till 70% på min p4 2.4 GHz, beroende på bildstorlek och bildkvalitet.

Observera att ökad bildkvalitet leder till mindre cpu-användning (eftersom bilden inte behöver komprimeras lika hårt). Men ökad bildkvalitet kräver mer bandbredd när man tittar över internet.

Experimentera lite med inställningarna och se om du kan hitta en lagom nivå mellan cpu-användning och prestanda.

Java är ju inte det mest optimala programmeringsspråket när det gäller cpu och minnesanvändning. :evil:
Jag vet inte om det är så mycket jag kan göra åt cpu användingen just nu. Men kanske det går förbättra om jag lägger in en ny komprimeringsalgoritm för stream-funktionen. Men det dröjer...

/malun
Rille

Cpu

Post by Rille »

Jag kör med stream, 320x240, 100% i bildkvalitet
då ligger jag på 52% cpu när ingen tittar men skulle sen någon titta så ligger den på 90-100% =(

Synd för annars är det super bra program

Du skulle inte kunna gå över till C++?
malun
Site Admin
Posts: 1589
Joined: Sun Jan 04, 2004 1:29 pm

Post by malun »

Hmm, 52% när inte någon tittar låter ju väldigt högt. På min burk ligger cpun på ca 2% när inte någon tittar och streamfunktionen är igång.
Rille wrote:Du skulle inte kunna gå över till C++?
Eventuellt, men det skulle ta massor av tid att skriva om allt till C. Så vi får se hur jag gör med det.

Men det finns väl andra program du kan använda som tar mindre cpu :roll:

/malun
Guest

Post by Guest »

malun wrote: Men det finns väl andra program du kan använda som tar mindre cpu :roll:
Jo men ditt program är nog det bästa jag har testat än så länge
Rill

Post by Rill »

När ingen tittar kan du inte sätta webcam i "viloläge" för att spara cpu tid?
malun
Site Admin
Posts: 1589
Joined: Sun Jan 04, 2004 1:29 pm

Post by malun »

Det gör jag redan :shock: :wink:
Om det inte finns några tittare kvar, stängs den delen i Yawcam som tar bilder av, och startas igen först när det kommer en ny tittare.
Det tar 6-10 sekunder innan Yawcam märker att det inte finns några tittare kvar.

För övrigt har jag faktiskt lyckats göra några "CPU optimeringar" inför nästa version. Inget revolutionerade, men några procent kan det nog bli.

/malun
malun
Site Admin
Posts: 1589
Joined: Sun Jan 04, 2004 1:29 pm

Post by malun »

Jag funderade lite till på vad du sa och kom på ytterligare en sak att stänga av i "viloläge". :D
Innan ändringen tog yawcam 2% av CPU:n på min dator när ingen tittade. Nu efter ändringen ligger den konstant på 0% utan tittare. Vet inte vad det kommer att innebära på din dator, men bättre borde det bli iaf.

/malun
Rille

Post by Rille »

Låter ju riktigt bra :D
När tror du att man får se en ny version :?:
malun
Site Admin
Posts: 1589
Joined: Sun Jan 04, 2004 1:29 pm

Post by malun »

Planen är att den nya versionen skall komma ut den här veckan.
Det blir nog så om jag inte stöter på några större problem. :wink:

/malun
Rille

Post by Rille »

Den nya version funkar prima nu ligger cpu på 0-1 % när ingen tittar och 40% när folk tittar.

SUPER GUUT
Rill

Post by Rill »

Lite synd bara att man måsta ha java 1.4 inte så många som har det men annars ett super bra program
malun
Site Admin
Posts: 1589
Joined: Sun Jan 04, 2004 1:29 pm

Post by malun »

Men, hmm... Det är bara den signerade appleten som kräver java 1.4
Den vanliga appleten borde fungera utan. tex med microsofts java runtime. Jag skall kolla hur det ligger till med det...

/malun
Rille

Post by Rille »

Jag får det inte att funka med ms java runtime och inte mina kompisar heller
Rille

Post by Rille »

Får följande felmeddelande:

exection: java.lang.ClassNotFoundException: java.security.AccessControlException
Post Reply