Bara jag kan se

Questions? Suggestions? Need help? Talk about anything related to Yawcam...
Post Reply
PW

Bara jag kan se

Post by PW »

Hej

Har ett problem. Ingen annan förutom jag kan se min webcam på nätet. :cry:
Vad är fel? Är det brandväggar eller liknande som spökar? Jag kan själv se när jag går in med min dator på internet och kollar på hemsidan där jag har kameran, men ingen annan verkar få ingång det. Felmeddelandet "could not connect to server" kommer istället...

Tacksam för svar!
malun
Site Admin
Posts: 1589
Joined: Sun Jan 04, 2004 1:29 pm

Post by malun »

Jag skulle gissa på att du har din dator bakom en router. Så att det ser ut ungefär såhär:

|Internet| -> |ADSL-modem| -> |router| -> |Dator med yawcam|

Stämmer det?

Kontrollera vilken adress som som du kan se dig själv på. Om den innehåller en ip adress på formatet:

192.168.x.x
eller
10.x.x.x
eller
169.254.x.x

...så kommer den bara att att fungera för dig själv och för andra datorer på samma lokala nätverk. (Alltså inte över internet)

Det du behöver göra för att få det att fungera är:

1) Öppna två portar i din router och låta dom peka direkt på den datorn i ditt lokala nätverk som kör yawcam. (om du använder standardportarna behöver du öppna port nummer 8081 och 8021)
Exakt hur man gör detta skiljer sig för olika routrar men fungerar i stort sett likadant. (Se efter i manualen till din router för hur du skall gå till väga.) Detta kallas port redirection.

2) Gå sedan in på sidan: http://www.whatismyip.com för att ta reda på vad du har för publik ip-adress.

3) I inställningarna för stream-funktionen (se bild) klickar du i "Advanced" och fyller sedan i din publika ip-adress (som du tog reda på i steget innan) i fältet "Force public ip".
  • Image
4) Nu borde även andra på internet kunna se dig på adressen http://ditt-publika-ip:8081/

Observera att du själv inte kommer kunna se dig själv på din publika adress, utan måste använda din lokala med tillägget local.html:
http://ditt-lokala-ip:8081/local.html

Om du får problem med att öppna portarna i routern så får du berätta vilket märke och modell du har så kanske jag kan hjälpa dig.

Vi börjar med detta... Jag är ju inte ens säker på att du sitter bakom en router :wink:
Men alltid hjälper det väl någon.

/malun
PW

Post by PW »

Jag sitter alldeles säkert bakom en router, problemet är bara att det är inte min router. Det är min internetleverantörs... Så det där med att konfigurera routern går nog inte tyvärr! :evil:
malun
Site Admin
Posts: 1589
Joined: Sun Jan 04, 2004 1:29 pm

Post by malun »

Åhå... Det var ju tråkigt. Du kan inte tala snällt med internetleverantören och be dom att öppna två portar till din dator? (i nya versionen av Yawcam som kommer snart behövs bara en port...) Det beror ju lite på hur välvilliga dom är, men jag har varit med om det förut.

/malun
PW

Post by PW »

Nja... tveksamt... jag bor i Japan förstår du och dom är inte så välvilliga här, dessutom så sträcker sig inte mina språkkunskaper riktigt så långt! Går det inte att köra webbkameran på någon port som jag har tillgång till, typ 21, 80 eller liknande? :?
malun
Site Admin
Posts: 1589
Joined: Sun Jan 04, 2004 1:29 pm

Post by malun »

PW wrote:Går det inte att köra webbkameran på någon port som jag har tillgång till...
Jo, det borde fungera utmärkt. Ändra bara portnumren i streaminställningarna till portar som pekar på din dator. Men frågan är ju om du verkligen har tillgång till några portar... Kan du köra en ftp- eller webserver tex?

/malun
PW

Post by PW »

Nope, det fungerade inte... Går inte ändra i Yawcam till någon port som redan används. Får helt enkelt köra genom FTP tills jag flyttar hem till sommaren... :(
malun
Site Admin
Posts: 1589
Joined: Sun Jan 04, 2004 1:29 pm

Post by malun »

Nej, det är riktigt. En port som redan används går inte att använda igen.
Det är tyvärr så datorer fungerar...

/malun
PW

Post by PW »

Sad but true...
Post Reply